4C/ID gebruikersdag: een verslag

Pulicatiedatum 13-05-2019

Vrijdag 12 april 2019 was het tijd voor de jaarlijkse 4C/ID gebruikersdag en het Consortium was er wederom bij! Aangezien het 4C/ID (four components instructional design) model leidend is bij het ontwerpen van ons onderwijsmateriaal en we altijd op de hoogte willen zijn van de ontwikkelingen rondom dit model waren we met vier afgevaardigden de hele dag aanwezig.

Maastricht University en de Open Universiteit organiseerden samen de 9e editie van de 4C/ID gebruikersdag, dat wederom plaatsvond aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Het thema dit jaar was ‘Zelfregulatie’, wat voornamelijk tot uiting kwam in de twee keynote-presentaties tijdens het ochtendprogramma. Prof. dr. Jeroen van Merriënboer sprak over monitoring en controle van studenten in relatie tot het 4C/ID model en zijn collega prof. dr. Anique de Bruin nam ons mee in onderzoeksresultaten op het gebied van zelfoverschatting en de manier waarop dit de regulatie van het leren beïnvloedt.

Na de keynotes waren er verschillende workshops te bezoeken. Eén van die workshops werd gegeven door onze collega’s Bert Slotboom en Irma van der Laan. Samen verzorgden zij een interactieve presentatie en oefensessie over de manier waarop het Consortium met het 4C/ID model werkt en welke vormen gekozen zijn voor de niveau 4 opleidingen voor Analisten, Bouwkunde en Middenkader Engineering. Ook werd er met de deelnemers gesproken over voorkomende dilemma’s en daarbij passende oplossingsstrategieën. Het was een drukbezochte workshop en de reacties waren heel positief.

Dank aan de goede organisatie en volgend jaar zijn wij er weer.

Wilt u meer te weten komen over het 4C/ID model en de manier waarop het Consortium hiermee werkt, of bent u geïnteresseerd in een workshop over het model in relatie tot ons materiaal? Mailt u dan vrijblijvend naar Aniek Draaisma, wetenschappelijk medewerker Stichting Consortium Beroepsonderwijs.