De wijziging is gedaan met het oog op de invoering van de compensatieregeling voor keuzedelen.
Afgelopen periode hebben wij vanuit diverse gebruikers feedback ontvangen op ons servicedocument ‘Omzetting naar cijfers’.
De feedback richtte zich op de keuze om bij meer dan één onvoldoende beoordeling het cijfer ‘4’ te geven. Gezien de compensatieregeling keuzedelen zou dit kunnen betekenen dat een kandidaat zonder inspanning toch het diploma behaalt. Dit is geen wenselijke situatie.
Omdat in de zomer 2019 het systeem van digitaal beoordelen ook geschikt is gemaakt voor het beoordelen van keuzedelen én het van vele gebruikers de wens is om een onvoldoende (voor keuzedelen) om te zetten in een cijfer, zijn wij opnieuw in gesprek gegaan.
Bij verschillende externe gebruikers hebben we diverse scenario’s opgehaald en vervolgens besproken. Door de vele verschillende scenario’s met allemaal voors en tegens realiseren wij ons terdege dat uiteindelijk elke keuze discutabel kan zijn. We hebben desalniettemin gekozen voor een oplossing die:
- tegemoet komt aan de ontvangen feedback (compensatieregeling keuzedelen);
- eenvoudig is (voor zowel de handmatige berekening als de berekening binnen digitaal beoordelen);
- meer recht doet aan het aantal beoordelingen in een examen.
Het gekozen scenario is als volgt:
“Voor de omzetting van de scores O in een keuzedeelexamen naar een cijfer worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- als het aantal beoordelingen met een score onvoldoende in het examen kleiner of gelijk is aan 50%, dan is het cijfer voor het examen een 5;
- als het aantal beoordelingen met een score onvoldoende in het examen groter is dan 50%, dan is het cijfer voor het examen een 3.
Bij de omzetting van een onvoldoende naar een cijfer gaan wij ervan uit dat de kandidaat een relevante uitvoering gegeven heeft aan de examenopdracht en bijbehorende beoordelingscriteria.”