top of page

Train de trainer "Examineren van gedrag in de beroepspraktijk"

Als examencommissie bent u verantwoordelijk voor de deskundigheid van de examinatoren in de beroepspraktijk.

 

We bieden de mogelijkheid om actueel geschoolde examinatoren te trainen in het instrueren van praktijkexaminatoren om een gedragsbeoordeling in de beroepspraktijk methodisch uit te voeren.

Consortium Beroepsonderwijs_Logo_digitaal 72 dpi.png

GEGEVENS TRAINING

Doelgroep

Docenten en praktijkopleiders in het beroepsonderwijs die in de rol van examinator de gedragsbeoordeling toepassen.

Trainingsdoel

Na de training zijn de deelnemers in staat examinatoren uit de beroepspraktijk te instrueren in het methodisch examineren van gedrag.

Voorwaarden

De deelnemers zijn maximaal 2 jaar geleden geschoold als (praktijk)examinator.

Studiebelasting

  • Training van 2 dagen (7 uur per dag)
  • Voorbereiding: doornemen van het naslagwerk (± 1 uur)
  • Voorbereiding: doorlopen van de leermodule praktijkexaminator ‘Kennisbasis van examineren in de beroepspraktijk’ (± 1 uur)
  • Voorbereiding: doornemen van de applicatie ‘Methodisch beoordelen’ (± 30 minuten).

Locatie

Bij u op locatie (incompany) of bij ons in Amersfoort.

Kosten

  • Intakegesprek (online): € 285,-.
  • Incompany: € 3.985,-, inclusief leermodule praktijkexaminator ‘Kennisbasis van examineren in de beroepspraktijk’ en exclusief het ‘Naslagwerk examineren’ tegen de gereduceerde prijs van € 15,- en reiskosten à € 0,30 per km vanaf Amersfoort.

Bewijs van deelname

Na het volgen van de training ontvangen de deelnemers per e-mail een bewijs van deelname. Volledige aanwezigheid is hierbij het uitgangspunt.

Groepsgrootte

Minimaal 5, maximaal 15 deelnemers.

Inhoud van de training

Deze training wordt op maat samengesteld. De rol van trainer in combinatie met het examineren van gedrag in de beroepspraktijk staat centraal.

 

Intakegesprek voor maatwerk

In een online intakegesprek bespreekt u samen met de Coördinator Training en advies het trainingstraject. Wensen, verwachtingen en mogelijkheden worden besproken.

 

Daarnaast worden er afspraken gemaakt over o.a.:

  • de beginsituatie van de deelnemers (inclusief de voorwaarden voor deelname);
  • de rol en taak van de deelnemer;
  • verwachtingen vanuit de organisatie en het beoogde resultaat van de training;
  • de deelname vanuit lijn- en/of beleidsorganisatie.

 

Inhoud van de training

Tijdens deze training staan zowel de rol van trainer als de noodzakelijke kennis over ‘examineren van gedrag in de beroepspraktijk’ centraal.

 

De volgende onderwerpen komen aan de orde:

  • rol van de praktijkexaminator
  • verschil tussen begeleiden en examineren
  • methodisch beoordelen: voorbereiden, afnemen en beoordelen
  • valkuilen van de praktijkexaminator
  • uitvoeren van een gedragsbeoordeling
  • examentaak ‘Afnemen en beoordelen’
  • verschil tussen doceren en trainen
  • vaardigheden van een trainer
  • opstellen van een trainingsplan: interactief en praktijkgericht
  • inzetten van passende werkvormen
  • mindset, feed up, feedback en feed forward
  • omgaan met ‘weerstanden’
  • oefenen met trainen van derden met behulp van de drie stappen uit de applicatie ‘Methodisch beoordelen

 

De training is gebaseerd op de examentaak ‘Afnemen en Beoordelen’ van het ‘Kennispunt Onderwijs en Examinering mbo’.

 

Samen verantwoordelijk voor de kwaliteit van de trainingen

Het is mogelijk om een samenwerkings- en gebruikersovereenkomst met ons af te sluiten.

 

Deze overeenkomst richt zich op:

  1. De secretariële ondersteuning en daaraan gekoppelde uitgifte van een (gezamenlijk) bewijs van deelname.
  2. Gebruik van trainingsinstrumenten vanaf een ingericht dashboard voor de getrainde docenten.

 

Tijdens het intakegesprek kan dit besproken en toegelicht worden.

 

 

Consortium Beroepsonderwijs_p.png
bottom of page