top of page

AI en examinering: een thema dat ons actief bezighoudt

maandag 18 november 2024

We willen graag dat onze examens aansluiten op de realiteit waarin studenten werken én leren, en waarin AI een steeds grotere rol speelt.

 

Vragen die ons bezighouden zijn:

● Hoe houden we, bij het construeren van examens, rekening met de snel veranderende mogelijkheden die AI de studenten biedt?

● Welke verantwoordelijkheden hebben scholen in deze ontwikkelingen, en wat is onze rol als examenleverancier?

● Hoe verwerken we het gebruik van AI in onze examens?

● Op welke manier wordt AI gebruikt in de beroepspraktijk en wat betekent dat voor onze exameninstrumenten?

● Maar ook: hoe kunnen wij AI op een goede manier gebruiken bij het construeren van examens (en oefenmateriaal)?

 

Wij werken momenteel aan een AI-toolbox! Hiermee bieden we scholen hulpmiddelen om de kwaliteit van examinering te kunnen blijven borgen, ondanks alle veranderingen en uitdagingen die AI met zich meebrengt.

 

Naast onze interne initiatieven breiden we onze kennis actief uit en werken we samen met scholen, andere examenleveranciers en Npuls. Samen ontwikkelen we richtlijnen die aansluiten op de landelijke ontwikkelingen rondom AI en examinering.

 

Ben je betrokken bij vergelijkbare vraagstukken rondom AI in jouw school of team?

We horen graag jouw ervaringen en ideeën! Deel ze met ons via: examinering@consortiumbo.nl

 

Van, voor, door: samenwerken aan toekomstbestendige examinering voor het MBO.

AI en examinering: een thema dat ons actief bezighoudt

Bekijk ook

maandag 17 maart 2025

Wicked problems in het Laboratoriumonderwijs: Uitdagingen en Oplossingsrichtingen

zondag 16 maart 2025

Heeft jouw school het lesmateriaal voor 2025-2026 al gekozen?

donderdag 13 maart 2025

Holistisch Beoordelen in de Laboratoriumtechniek: Reflecties van de Landelijke Onderwijsdag 2025

donderdag 13 maart 2025

Onderzoekend leren en innoveren in de laboratoriumtechniek

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Consortium Beroepsonderwijs_p.png
bottom of page