Project Aventus: studenten gamificeren Kennisvragenbank van het Consortium
maandag 6 oktober 2025
Hoe maak je leren leuker én effectiever? Die vraag stond centraal bij de start van een nieuw project van Stichting Consortium Beroepsonderwijs (SCB) in samenwerking met Aventus, opleiding Software Development. Samen werken zij aan een innovatieve, speelse versie van de Kennisvragenbank – bedacht én gebouwd door studenten zelf.
Een vliegende start
Op 1 september vond de kick-off plaats. Maar liefst 65 studenten van de opleiding Software Development gingen enthousiast aan de slag na een inspirerende introductie over het doel: de Kennisvragenbank aantrekkelijker en uitdagender maken. In groepjes van vier à vijf bedachten ze creatieve manieren om gamification – spelelementen in leren – in te zetten.
Creativiteit en betrokkenheid
Al na anderhalve week, op 12 september, stonden de tussentijdse pitches op het programma. Tijdens deze sessie presenteerden de studenten hun ideeën en eerste ontwerpen aan een panel van vijf docenten en twee vertegenwoordigers van het Consortium, Ellen en van den Bosch en Robbert Houtveen. Een spannend moment!
De diversiteit aan ideeën en het hoge niveau van de uitwerkingen overtrof de verwachtingen. Welke concepten er precies zijn bedacht, blijft nog even geheim — dat houdt de spanning erin!
Van, voor en door het beroepsonderwijs
De eindoplevering is op 10 oktober. Dan presenteren de studenten hun eindontwerp, waarin techniek, creativiteit en onderwijs samenkomen. Dit project is een prachtig voorbeeld van het motto Van, Voor en Door het beroepsonderwijs: studenten werken aan een echt vraagstuk uit de praktijk en leveren zo een waardevolle bijdrage aan beter leermateriaal.
Bekijk ook







