top of page

Project Aventus: studenten gamificeren Kennisvragenbank van het Consortium

maandag 6 oktober 2025

Hoe maak je leren leuker én effectiever? Die vraag stond centraal bij de start van een nieuw project van Stichting Consortium Beroepsonderwijs (SCB) in samenwerking met Aventus, opleiding Software Development. Samen werken zij aan een innovatieve, speelse versie van de Kennisvragenbank – bedacht én gebouwd door studenten zelf.

 

Een vliegende start

Op 1 september vond de kick-off plaats. Maar liefst 65 studenten van de opleiding Software Development gingen enthousiast aan de slag na een inspirerende introductie over het doel: de Kennisvragenbank aantrekkelijker en uitdagender maken. In groepjes van vier à vijf bedachten ze creatieve manieren om gamification – spelelementen in leren – in te zetten.

 

Creativiteit en betrokkenheid

Al na anderhalve week, op 12 september, stonden de tussentijdse pitches op het programma. Tijdens deze sessie presenteerden de studenten hun ideeën en eerste ontwerpen aan een panel van vijf docenten en twee vertegenwoordigers van het Consortium, Ellen en van den Bosch en Robbert Houtveen. Een spannend moment!
De diversiteit aan ideeën en het hoge niveau van de uitwerkingen overtrof de verwachtingen. Welke concepten er precies zijn bedacht, blijft nog even geheim — dat houdt de spanning erin!

 

Van, voor en door het beroepsonderwijs

De eindoplevering is op 10 oktober. Dan presenteren de studenten hun eindontwerp, waarin techniek, creativiteit en onderwijs samenkomen. Dit project is een prachtig voorbeeld van het motto Van, Voor en Door het beroepsonderwijs: studenten werken aan een echt vraagstuk uit de praktijk en leveren zo een waardevolle bijdrage aan beter leermateriaal.

Bekijk ook

dinsdag 4 november 2025

Samenwerking brengt onderzoek naar de klas: mbo-studenten oefenen met praktijkgerichte opdrachten

maandag 3 november 2025

Examenverslag vervangen door een examenpresentatie?

dinsdag 28 oktober 2025

Leermiddelenlijst 2026-2027

dinsdag 7 oktober 2025

Nieuw onderwijsmateriaal EHBO voor Praktijkonderwijs, VSO en Entree opleidingen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Project Aventus: studenten gamificeren Kennisvragenbank van het Consortium
Consortium Beroepsonderwijs_p.png
bottom of page