Bijeenkomst Narratieve Zorglogica
dinsdag 13 februari 2024
In de bijeenkomst Narratieve Zorglogica -een project van Vilans, Consortium Beroepsonderwijs en verschillende zorgorganisaties- presenteerde het Consortium Beroepsonderwijs het Didactisch Elektronisch Patiëntendossier (DEPD).
Het DEPD is ontworpen als een leerinstrument om studenten in de zorg op een realistische en interactieve manier te laten kennismaken met het documenteren en analyseren van zorgcases. Het biedt een virtuele omgeving waarin studenten kunnen oefenen met het registreren van patiënt-/cliëntgegevens, het opstellen van behandelplannen en het reflecteren op hun beslissingen.
Verschillende deelnemers vroegen zich af of het mogelijk is om de verhalen en ervaringen van zorgprofessionals en patiënten/cliënten te verwerken in het Didactisch EPD. Om op die manier met deze narratieve elementen een realistischer en empathischer leeromgeving te creëren.
Het Consortium Beroepsonderwijs onderschrijft dit en benadrukte dat het integreren van praktijkverhalen niet alleen de authenticiteit van het leermateriaal versterkt, maar ook de studenten helpt om een dieper begrip te ontwikkelen van de menselijke aspecten van de zorg.
Verschillende suggesties werden gedaan hoe dit op een effectieve manier te realiseren. Het Consortium Beroepsonderwijs neemt de inbreng van de deelnemers mee in de verdere ontwikkeling van het Didactisch EPD. Met als doel: een nog innovatiever en inclusiever leerinstrument creëren dat recht doet aan de rijke diversiteit van ervaringen in de zorgpraktijk.
Bekijk ook